Ademtherapie

Ademen doen we 24 uur per dag. Toch is juist de adem hetgeen wat bij veel mensen klachten veroorzaakt en in stand houd. Hyperventilatie, een oppervlakkige en/of snelle adem of een gevoel van ademtekort bij inspanning zijn allemaal uitingen van een verstoord adempatroon. Het klinkt zo simpel: ‘Je moet goed ademen.’ Toch geeft juist dat advies spanning die niet bijdraagt aan een ontspannen adem. Je hoeft niet iets nieuws aan te leren. Het gaat erom dat je leert te voelen dat je een aangepast adempatroon hebt, waardoor de ontspannen, natuurlijke adem verdrongen is.

Doordat je bij hatha-yoga alle oefeningen uitvoert op geleide van je adem, wordt je je bewust van je adem en je adempatronen. Voor veel mensen is dit een ingang naar de natuurlijke, ontspannen adem. Echter soms kan het helpen om specifieker te voelen wat ik bedoel met ademen in de flanken of ademen in de buik. Hiervoor zijn de individuele ademtherapiesessies behulpzaam. Ik laat je zelf ervaren waar je adem zich bevindt en waar je deze kunt verdiepen. Soms zal de begeleiding meer bestaan uit het plaatsen van mijn handen op de gebieden waar je naartoe kunt ademen. Afhankelijk van de vraagstelling kan de aandacht ook meer liggen op bewegingen uit de yoga of specifieke ademoefeningen.

De sessies duren 45 minuten, inclusief intake en nabespreken.

Meestal heb je na 5 behandelingen voldoende ingang om verder te gaan met yoga.

www.yoga-beweging.nl