De kathouding (mārjāryāsana) & de wervelkolom

De kathouding is een houding waarbij je op de handen en knieën staat.

Hoe doe je de kat-houding?

Op een inademing maak je de wervelkolom hol en til je het hoofd op, op een uitademing bol je de wervelkolom en breng je de kin richting het borstbeen. In deze variant zijn de tenen, knieën en handen de steunpunten. Voor een uitgebreidere instructie heb ik hier de houding voor je ingesproken.

Deze houding bevordert de souplesse van het bekken en de wervelkolom in 2 richtingen: naar voren en naar achteren.

Wat is hier moeilijk aan?

Het lijkt een gemakkelijke oefening, maar het is een uitdaging om je wervelkolom en bekken juist op die punten te bewegen waar het wat strammer of gevoeliger is. Daarnaast heeft de wervelkolom de neiging te bewegen in de richting waarin de wervels liggen. Als we de anatomie van de wervelkolom erbij halen, dan wordt dat misschien wat duidelijker:

Zoals je hiernaast kunt zien, heb je van nature een bolling in het heiligbeen (sacral), een lichte holling in de onderrug (lumbar), een bolling in de bovenrug (thoracic) en een kleine holling in de nekwervelkolom (cervical).
Deze natuurlijke hollingen en bollingen geven ook aan wat de voorkeursrichtingen van bewegen zijn van de afzonderlijke delen van de wervelkolom.

Hierdoor kun je merken dat je bij het bollen van de wervelkolom gemakkelijker de borstwervelkolom (thoracic) bolt dan bijvoorbeeld de lendewervelkolom (lumbar). En andersom, bij het hollen van de wervelkolom, zou je kunnen opmerken dat het gemakkelijker voelt de onderrug te hollen, dan de bovenrug.

Afbeelding: The curves of the spinal column – Yoga anatomy by Leslie Kaminoff & Amy Matthews

Door je aandacht juist naar die gebieden te brengen die bewogen worden in een richting waar ze niet van nature naartoe gaan, vergroot je nog meer de bewegingsmogelijkheden van de wervelkolom.

Er zijn verschillende uitvoeringen van de kat-houding

Aangezien iedereen anders in elkaar zit, heeft iedereen zijn of haar eigen aandachtspunten. Er zijn meerdere varianten van de kathouding:

Liggend op de rug met de voeten dichtbij de zitbeentjes:

  • Voordelen:
    • Doordat de schouderbladen rusten op de ondergrond, kun je gemakkelijker de schouders ontspannen;
    • Doordat het bekken en de onderrug contact maken met de ondergrond, kun je goed de bewegingen voelen die het bekken en de onderrug maken (of juist niet);
  • Nadelen:
    • Het achterhoofd rust op de grond, waardoor je de nekwervelkolom nauwelijks beweegt;
    • Ook de bewegingsuitslagen van de borstwervelkolom zijn kleiner in deze variant;
    • Als je korte hamstrings hebt, kun je een krampgevoel in de hamstrings ervaren. Zorg ervoor dat je de voeten zo dicht mogelijk bij de zitbeentjes zet om dit te voorkomen of te verhelpen.

Zittend met de benen ingetrokken, op een stoel of op een bolster/kussen met de voeten naar achteren:

  • Voordelen:
    • Door het contact van de zitbeentjes met de ondergrond is met name de beweging van de onderzijde van het bekken goed voelbaar;
    • Doordat de schouderbladen en schouders vrij in de ruimte kunnen bewegen, kunnen de nek- en borstwervelkolom volledig meebewogen worden;
  • Nadelen:
    • Doordat de schouderbladen en schouders vrij in de ruimte kunnen bewegen,  is het belangrijk om bewust te zijn van de bewegingen die je maakt met de schouders, zodat je niet onbedoeld spanning aanbrengt in het schoudergebied.

Welke variant is voor mij het beste?

Aankomende maand zullen we in iedere les (een variant van) de kathouding doen, waarbij je kunt gaan voelen welke variant voor jou het meeste doet. Aangezien we geen van allen hetzelfde in elkaar zitten, zul je merken dat wat jij een prettige variant vind, voor een ander misschien helemaal niet zo toegankelijk is.

Wil je graag zelf gaan oefenen klik hier of op onderstaande button en luister het audio-bestand, waarin ik de houding voor je heb ingesproken.

Wil je een keer een les meedoen, mail/bel/app me en sluit aan voor een gratis proefles.

Liefs Ester

Andere nieuwsberichten

Ik versus wij

Chakrafilosofie De yogaleer is gebaseerd op de chakrafilosofie, een eeuwenoude filosofie die de verschillende bewustzijnsniveau’s die je als mens in je draagt

Sorry…

‘Sorry seems to be the hardest word’ …zong Elton John. Toch krijg ik regelmatig sorry te horen. Sorry’s die mijns inziens niet

Ode aan de lach, ode aan Sari

Thuisgekomen na mijn yogales, loop ik direct naar de televisie. De tweede helft van de achtste finale van het WK vrouwenvoetbal is

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top